Werken aan het Nederlands

Ik krijg vaak de vraag of we het Nederlands van de kinderen ook bijhouden. Of we thuis Nederlands praten en voorlezen? Thuis spreken we Nederlands, en buiten een paar Nederlandse vriendinnen in de buurt, komen de kinderen niet zo heel vaak met andere Nederlandse kinderen in aanraking. We merken dat na een vakantie in Nederland, hun woordenschat weer groter is en dat ze ook weer mooier Nederlands praten. Samen met het (voor)lezen van Nederlandse boeken, was dit tot voor kort voldoende. Echter, we willen ook dat de meiden goed Nederlands leren schrijven en de taal daarbij ook begrijpen. En die tijd is nu aangebroken bij Eva.

Nederlands leren lezen, begrijpen en schrijven

Eva is 8 en schrijven is niet haar grootste hobby. Als ze een brief naar iemand moet schrijven, dan zijn dat maximaal twee zinnen en dan is ze er al klaar mee. Hoe graag ik ook zou willen dat ze met iemand Nederlands gaat schrijven om haar Nederlands goed te houden, is dat de goden verzoeken. Dat gaat gewoon niet zonder strijd gebeuren. Daarom gaan we vanaf de derde klas met Eva gewoon aan haar Nederlands werken. Net zoals ze op school taalles heeft, krijgt ze dat van ons ook met Nederlands. Ik heb wel bewust voor de derde klas gekozen omdat ze nu gewoon alle letters kent, de basis van het Duits weet, haar leesniveau voldoende is en ik nu gok dat de talen goed van elkaar kunnen worden gescheiden.

Welke methode gaan wij gebruiken?

Wij gaan voor Eva de lessen van De Bijlesmeester gebruiken. Naast echte bijlessen aan huis voor kinderen van de basisschool en middelbare school, verzorgen zij ook oefenmateriaal voor kinderen van de basisschool. Je hebt daarbij ook een online leeromgeving waarbij je als kind lekker je gang kunt gaan en als ouder de controle over wat ze precies hebben gedaan hebt.

De online leeromgeving

Omdat Eva vrij goed is in haar talen kiezen we er nu nog niet voor om lessen te volgen via De Wereldschool of World Wide Juf. Deze onderwijsinstellingen zijn er op gericht om Nederlandse geëmigreerde kinderen te ondersteunen in het Nederlandse onderwijs. Het is mijn eigenwijsheid dat denkt dat Eva deze methodes op dit moment nog niet nodig heeft. We zijn daarvoor toch voldoende met het Nederlands in aanraking.

Bij de Bijlesmeester hebben ze materiaal dat op de verschillende groepen van de basisschool is toegespitst, niet alleen taal maar ook rekenen. De oefenboeken  zijn ontwikkeld volgens de richtlijnen van de eindtoetsen van Cito en Nio en kunnen zowel tijdens bijlessen als zelfstandig door kinderen doorgewerkt worden. 

Wat is mijn doel?

Ik hoop dat volgend jaar om deze tijd Eva niet alleen goed Nederlands kan praten, maar ook netjes Nederlands kan schrijven. Dat ze de spellingregels begrijpt, maar dat ze ook ziet wanneer iets enkelvoud en meervoud is. Welke woorden tegengesteld zijn en wat bepaalde uitdrukkingen betekenen.

Waar haal je de tijd vandaan?

Op zondagochtend na het ontbijt staat altijd een half uurtje schoolwerk gepland. Dit half uurtje ben ik van plan om hiervoor te gebruiken en om de week heeft Eva twee uur vrij op donderdag. Deze uren hebben andere kinderen godsdienst, maar omdat wij niet gelovig zijn hoeft zij dan niet op school te zijn. Die uurtjes kunnen we goed gebruiken om een ander schoolwerk te doen!

Marlieke is moeder van Eva en Liza. Ze is in 2014 geëmigreerd naar Zwitserland en houdt je op Lovethat op de hoogte van haar leven daar. Als moeder, als vrouw, als zelfstandig ondernemer en vooral als zichzelf.

Laat hier je reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: